Windykacja - Odszkodowania - Zadzwoń

Odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot

Nie doleciałeś na wymarzony urlop? Samolot miał duże opóźnienie i nie zdążyłeś na przesiadkę? A może odmówiono Ci wejścia na pokład samolotu? Jest wiele sytuacji, w których możesz ubiegać się z odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot, a przepisy ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów zostały zawarte w rozporządzeniu nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r.

Odszkodowanie za odwołany lot

Jeśli lot został odwołany, pasażerowi przysługuje zwrot kosztu biletu lub zmiany planu podróży. W przypadku, gdy pasażer nie został odpowiednio wcześnie poinformowany (14 dni) o odwołaniu lotu i nie zaproponowano mu połączenia alternatywnego, w określonym przez właściwe przepisy czasie, przysługuje mu odszkodowanie w kwocie 250 – 600 euro.

Warto jednak pamiętać, że odszkodowanie nie przysługuje pasażerom, których loty zostały odwołane z przyczyn niezależnych od przewoźnika, czyli niekorzystne warunki atmosferyczne, niestabilna sytuacja polityczna czy strajk na lotnisku.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Znacznie częściej niż z odwołaniem lotu, mamy do czynienia z jego opóźnieniem. W takiej sytuacji można ubiegać się o odszkodowanie (od 250 – 600 euro), ale tylko wtedy, jeśli czas spóźnienia wyniósł więcej niż 3 godziny. Przewoźnik, niezależnie od czasu opóźnienia, zobowiązany jest wręczyć każdemu pasażerowi informację (na piśmie) dotyczącą minimalnych praw pasażerów, m.in. o prawie do odszkodowania, prawie do noclegu, który przewoźnik ma zapewnić pasażerom w razie przełożenia lotu na kolejny dzień, czy prawie do napojów i posiłków – adekwatnie do spóźnienia.

Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład

Wysokość odszkodowania za odmówienie pasażerowi wejścia na pokład samolotu również wynosi od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy. W takiej sytuacji również przysługuje prawo do zwrotu kosztów za bilet lub zmianę planu podróży. Obowiązkiem przewoźnika w razie niewpuszczenia pasażera na pokład samolotu jest zapewnienie mu posiłku i napoi (adekwatnie do czasu oczekiwania), a także umożliwienie mu wykonania dwóch rozmów telefonicznych i wyłania dwóch wiadomości pocztą e-mail lub fax'em. Jeśli wylot pasażera będzie miał miejsce następnego dnia, konieczne jest zapewnieni mu noclegu w hotelu, jak również transportu na trasie lotnisko - hotel, hotel - lotnisko.

Jak zgłaszać roszczenia wobec linii lotniczych?

Pasażer ma dwie możliwości – pierwsza z nich to droga administracyjna - czyli złożenie skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Druga z opcji to pozew do sądu i postępowanie cywilne. Wniosek o odszkodowanie w trybie administracyjnym składany jest najpierw do przewoźnika, a dopiero jeśli on odmówi wypłaty odszkodowania, możemy złożyć skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jeśli procedura reklamacyjna zostanie wyczerpana, można złożyć skargę do ULC na naruszanie postanowień przepisów unijnych przez przewoźnika.

UWAGA: skargę można złożyć o ile od momentu złożenia reklamacji nie minęło 30 dni.

odszkodowanie za bezumowne korzystnie z gruntu kancelaria prawna rzeszów obsługa prawna rzeszów pomoc prawna rzeszów

Wszelkie prawa do treści i zawartości strony należą do Mentor Group Sp z o.o. Valid XHTML 1.0 Transitional